فروشگاه اينترنتي و کسب و کار آنلاين از ابتدا تا به امروز

اگر قصد راه اندازي فروشگاه اينترنتي و کسب و کار آنلاين را داريد شايد تاريخچه خريد آنلاين و فروشگاه هاي آنلاين براي شما جالب باشد و از تجربيات آنها کمک بگيريد.

jjb4_t4.jpg

انتشار در javanonline.ir

خريد آنلاين نوعي تجارت الکترونيک مي باشد که به مصرف کنندگان اين امکان را مي دهد تا با استفاده از يک مرورگر از طريق موبايل و يا کامپيوتر خود بتوانند کالا يا خدمات موردنياز خود را پيدا کرده و به طور مستقيم از طريق اينترنت از يک فروشگاه اينترنتي کالا و يا خدمات مورد نظر خود را خريداري کنند. در اينجا مشتري مي‌ تواند تنها با يک سرچ ساده کالاي مورد نظر خود را با قيمت بسيار مناسب تر در سايت‌هاي گوناگون پيدا کند رقابتي بسيار تنگاتنگ که به لطف اينترنت به وجود مي‌آيد، چراکه در اينجا مشتري مي‌تواند تنها با يک سرچ تعداد زيادي فروشگاه آنلاين را پيدا کند که محصول و يا خدمات مورد نياز او را ارائه مي‌کنند و به اين صورت خريدار مي‌تواند با صرف کمترين زمان کالاي خود را پيدا کرده قيمت و برندهاي مختلف را با يکديگر مقايسه کند تا در نهايت بتواند بدون محدوديت مکاني و زماني فروشگاه اينترنتي را انتخاب کند که مي‌تواند بهترين خدمات و قيمت را در اختيار او قرار دهد.

يک فروشگاه اينترنتي مي‌تواند اين امکان را براي مشتريان خود فراهم کند تا خريدار بتوانيد محصول و خدمات مورد نظر خود را به راحتي بررسي کند يک فروشگاه اينترنتي براي اين کار از تصاوير، فيلم جدول مشخصات فني و توضيحات مربوط به محصول استفاده مي کند و حتي خريداران مي‌توانند نظرات خود را در مورد محصول و يا خدمت مورد نظر درج کنند تا مشتريان ديگر بتوانند از آن استفاده کنند علاوه بر تمام اين موارد مشتري مي‌تواند کالاهاي مورد نظر خود را در کنار يکديگر قرار داده و آنها را با يکديگر مقايسه کند تا در نهايت مشتري بتواند انتخاب بهتري داشته باشد اين موارد تنها قسمت کوچکي از مزاياي خريد اينترنتي بشمار مي‌آيد.

يک فروشگاه اينترنتي مي‌تواند خريدار را قادر کند تا با استفاده از هايي که در اختيار او قرار مي دهد به راحتي بتواند با استفاده از ويژگي‌هاي مورد نظر خود مدل، مارک يا موارد خاص ديگر به او براي پيدا کردن محصول مورد نظر خود کمک کند در آخر نيز مشتريان آنلاين مي‌توانند براي تکميل معامله و پرداخت مبلغ کالا و يا خدمت مورد نظر خود از درگاه بانکي استفاده کنند و يا حتي مي‌توانند مبلغ آن را بعد از دريافت محصول با اطمينان بيشتر درب منزل پرداخت کنند چراکه امروزه بسياري از سايت‌ها براي راحت کردن فرايند خريد و اطمينان بيشتر مشتري براي ارسال کالاهاي فيزيکي مانند کتاب، لباس يا لوازم خانگي و هر آنچه که مي‌تواند به ذهن شما برسد از سرويس‌هاي مختلفي مانند ارسال رايگان، پرداخت درب منزل و حتي بازگشت کالا تا يک هفته را براي رقابت با يکديگر و جلب رضايت بيشتر مشتري ارائه مي‌کنند، اما زمان خريد محصولات ديجيتالي مانند فايل‌هاي صوتي، تصويري و يا نرم افزار از يک فروشگاه اينترنتي معمولاً فايل خريداري شده از طريق اينترنت براي مشتري ارسال مي‌شود. اگر در اينجا بخواهيم بزرگترين فروشگاه هاي اينترنتي در ايران و جهان نام ببريم مي‌توانيم از Alibaba، Amazon، Ebay، Digikala و يا از 20Bekhar نام ببريم که يک فروشگاه تخصصي در زمينه فروش لوازم خانگي مي باشد.

اما اين دسته از سايت‌ها که محصول و يا خدمات مختلفي را به مشتريان خود ارائه مي‌کنند با واژهاي مختلفي شناخته مي‌شوند که مي‌توانيم به خرده فروشي الکترونيکي، فروشگاه اينترنتي، فروشگاه الکترونيکي، فروشگاه آنلاين و يا فروشگاه مجازي اشاره کنيم. اين فروشگاه ها به دليل اينکه امروزه موبايل هاي هوشمند در دست همه مي‌باشند و بيشترين استفاده را در طول روز براي افراد دارد و بيشتر وقت خود را با گوشي موبايل در اينترنت مي‌گذرانند وب سايت‌هاي خود را به‌ گونه‌اي طراحي کرده اند که مشتريان به راحتي بتوانند محصولات و خدمات آنها را با در تلفن هاي هوشمند خود به راحتي بررسي کنند و حتي بسياري از اين فروشگاه ها داراي اپليکيشن هايي مي‌باشند که بر روي تلفن همراه و تبلت نصب مي‌شود تا مشتريان بتوانند راحت تر از آنها استفاده کنند و هميشه کنار شما باشند.

تاريخچه خريد آنلاين از کجا شروع شد

اگر در اينجا بخواهيم ‌به اولين شرکتي اشاره کنيم که بستر تجارت آنلاين را فراهم کرد مي‌توانيم به IBM (OLTP)  اشاره کنيم که در دهه 1960 پردازش معاملات آنلاين را گسترش داد و توانست امکان پردازش معاملات مالي را در لحظه فراهم کند، بعد از ايجاد اين بستر توسط IBM براي اولين بار توسط يک شرکت هواپيمايي در آمريكا با نام Semi-Automatic Business Research Environment (SABER)  مورد استفاده قرار گرفت اين شرکت از اين بستر براي رزرواسيون بليط هواپيما به صورت انلاين استفاده مي کرد، به اين صورت که کامپيوترهاي واقع در آژانس هاي مسافرتي به يکServer  در IBM متصل مي شدند که مي توانستند به يک Database همزمان دسترسي داشته باشند تا همه آژانس هاي مسافرتي بتوانند به طور همزمان به اطلاعات دسترسي داشته باشند و کار رزرو کردن بليط مسافران خود را انجام دهند.

فروشگاه اينترنتي در ابتدا فقط به عنوان يک ابزاري تبليغاتي و يک ويترين براي شرکت ها عمل مي کرد که شرکت هاي بزرگ از آن براي معرفي محصولات خود استفاده مي کردند تا بتوانند اطلاعات کامل مربوط به محصول خود را معرفي و ارائه کنند اما با همه گير شدن بيشتر اينترنت و راه پيدا کردن کامپيوترها به خانه ها به سرعت مديران شرکت هاي تجاري و توليد کنندگان دريافتند که مي‌توانند از اين ابزار ساده براي فروش محصولات و خدمات خود استفاده کنند و محصولات خود را به تمام دنيا معرقي و به فروش برسانند بدون آنکه محدوديت فيزيکي و زماني داشته باشند، چراکه تجربه يک خريد آنلاين مي‌تواند مزاياي بسياري هم براي فروشنده و هم خريدار ايجاد کند از طرفي فروشنده هيچ محدوديتي در زمان، مکان و تنوع اجناس خود ندارد و مي‌تواند هزينه هاي آن را تا حد چشم گيري کاهش دهد و اين يعني قيمت تمام شده کمتر و قدرت بيشتر براي رقابت؛ از طرف ديگر خريدار نيز بدون محدوديت زماني و مکاني مي‌تواند در کوتاه ترين زمان محصول خود را پيدا کرده و آن را با هزينه اي بسيار کمتر تهيه کند همين چند عامل باعث شد فروشگاه اينترنتي و تجارت آنلاين با سرعتي باورنکردني رشد کنند تا جايي که امروزه محصول و يا خدماتي نيست که در اينترنت نتوانيد آن را يافت کنيد.

رشد فروشگاه هاي آنلاين از کجا شروع شد

اولين سرور و مرورگر وب جهاني توسط  Tim Berners-Leeدر سال 1989 براي استفاده تجاري شروع به طراحي کرد و در سال 1991 شروع به کار کرد و پس از آن در سال 1994 بانکداري آنلاين کار خود را آغاز کرد و سپس اولين فروشگاه اينترنتي پيتزا توسطPizza Hut  در سال 1994 افتتاح شد و در حقيقت اولين فروش اينترنتي انجام شد. بلافاصله پس از آن Amazon.com سايت فعاليت خود را در سال 1995 آغاز کرد و پشت آن eBay نيز در سال 1995 پا به دنياي تجارت الکترونيک گذاشتند و از اينجا به بعد بود که فروشگاه هاي اينترنتي با سرعت باور نکردني يکي پس از ديگري پا به دنياي تجارت آنلاين گذاشتند تا جايي که امروزه شرکت هاي کوچک و حتي خرده فروشان نيز سعي کردند از اين بازار عقب نمانند تا بتوانند با راه اندازي فروشگاه اينترنتي محصول و خدمات خود را ارائه کنند و سهم خود را از اين بازار پيدا کنند اما به شما پيشنهاد مي کنيم آن را دست کم نگيريد و قبل از راه اندازي يک کسب و کار اينترنتي و فروشگاه اينترنتي خود با مشکلات و سختي هاي آن آشنا شويد چون اگر آشنايي درستي با آن نداشته باشد و نتوانيد در آن رقابت کنيد مي‌تواند به سرعت تمام سرمايه و کسب و کار شمارا در خود هضم کند و چيزي از آن باقي نگذارد.

رفتار خريدار يا مشتري در يک فروشگاه اينترنتي

هنگامي که شخصي تصميم به خريد آنلاين مي گيرد به احتمال زياد از طريق تلفن همراه، رايانه، تبلت و يا ساير دستگاه هاي ديجيتال براي متصل شدن به اينترنت و جمع آوري اطلاعات استفاده  مي کند؛ اما محيط ديجيتال مي‌تواند تأثير منفي بر ذهن مشتري بگذارد چراکه توجه داشته باشد مشتري در زمان خريد آنلاين نمي ‌تواند شما و کسب و کارتان را ببيند و به همين دليل خطر بيشتري را نسبت به افرادي حس مي کند که در يک فروشگاه فيزيکي خريد مي‌کنند، سه عامل اصلي وجود دارد که ممکن است در تصميم گيري افراد در زمان خريد از يک فروشگاه آنلاين تأثير بگذارد اول اينکه مطمئنا مشتري دوست دارد در زمان خريد يک کالاي فيزيکي بتواند آن را از نزديک ببيند و آن را لمس کند و عدم وجود اين موضوع در يک فروشگاه آنلاين باعث مي‌شود مشتري به کيفيت و اصل بودن کلاً ترديد پيدا کند که محصول واقعي که قرار است به درست او برسد چقدر با تصاوير و توضيحات داده شده مطابقت مي کند، دوم اينکه مشتري ممکن است بابت اصل بودن کالا و خدمات پس از فروش و حتي گارانتي به شک بيفتد و از اين موضوع ترس داشته باشد که اگر مشکلي وجود داشته باشد چطور مي‌تواند اين موضوع را پيگيري کند و بايد سراغ چه کسي برود، اما سومين عامل که مي‌تواند تأثير منفي بر ذهن مشتري بگذارد پرداخت هزينه در مقابل محصول است که ممکن است با استفاده از درگاه اينترنتي حساب بانکي خود را به خطر بيندازد و يا شايد هيچ گاه کالاي خود را دريافت نکند و پول خود را از دست بدهد اين عواملي هستند که مي‌تواند در رفتار خريدار فروشگاه اينترنتي تاثير گذاشته و ترجيح دهد کالاي مورد نظر را از يک فروشگاه فيزيکي با قيمت بالاتر تهيه کند.

از همين رو صاحبان فروشگاه هاي آنلاين بر جنبه اعتماد مشتري تأکيد بسيار زيادي دارند و سعي مي‌کنند با روش هاي مختلف اعتماد بيشتر مشتري را به دست آورند به همين خاطر نيز بسياري از فروشگاه هاي اينترنتي براي اينکه بتوانند اعتماد مشتري خود را به دست آورند و احساس امنيت بيشتري به مشتريان خود بدهند از سرويس هايي مانند ارسال ريگان، تسويه درب منزل، بازگشت کالا و سرويس هاي ديگري به مشتريان خود ارائه مي‌کنند تا خريدار بتواند با اطمينان خاطر خريد خود را انجام دهد.

تجارت الکترونيک به سرعتي درحال توسعه در تمام دنيا مي باشد که در که در سال هاي خيلي نزديک شاهد اين خواهيم بود که فروشگاه هاي فيزيکي بيشتر تبديل به ويترين و نمايشگاه هايي براي توليد کنندگان و نمايندگي ها مي شوند تا در آنجا بتوانند فقط محصولات خود را در ديد مشتري قرار دهند.

منبع: ويکي پديا

 

 


حس شادی

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی: فروشگاه ,اينترنتي ,آنلاين ,مشتري ,مي‌تواند ,استفاده ,فروشگاه اينترنتي ,خريد آنلاين ,زمان خريد ,فروشگاه آنلاين ,داشته باشد ,دسترسي داشته باشند
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پایا رسا آرچی تاچ فعال در ساخت سازه های ترکیبی شرکت فنی و حفاظتی ایمن گستران اتحاد کاربران سایت ورزشی طرفداری فروش تضمینی برنج ایرانی در اصفهان فروش دستگاه ماینر درسنامه صدرا | sadra dars طراحی سایت کرج black pink &bts